vrijdag 19 juni 2015

#15 Clausewitz - Joost de Vries

Zakelijke gegevens - Boek

Auteur:           Joost de Vries
Titel:               Clausewitz
Aantal blz.:     231
Uitgegeven:    2010
Genre:             Ideeënroman

Zakelijke gegevens - Auteur

Naam:                         Joost de Vries
Geboortedatum:        28 maart 1983
Geboorteplaats:         Alkmaar, Nederland
Geslacht:                     Man



Recensies

1: Als literair debutant kunnen je verschrikkelijke dingen overkomen, en dat terwijl je er toch zo met goede moed aan begon. Joost de Vries (1983) is iets naars overkomen. In Vrij Nederland werd zijn romandebuut Clausewitz weggezet als een gevalletje leentjebuur. 
De recensent daar merkte op dat 'te veel' in dit romandebuut 'besmettelijke lezing van Bolaño' ademt, en onder verwijzing naar het feit dat De Vries zelf ook recensent is (voor De Groene Amsterdammer) volgde daar achteraan: '(...) nu vermeien onze gedachten toch vooral bij de schoenmaker en z'n leest.' En dat alles onder het kopje De epigoon. Nadat de Volkskrant in de bespreking van dit boek dezelfde beschuldiging had overgenomen, ook al niet met veel uitwerking van die beschuldiging, leek het wel zo'n beetje klaar te zijn met dit debuut. Lees meer, klik op link

2: ‘Clausewitz’ gaat over de jaren zestig en zeventig, over een herkenbare vriendenclub in Amsterdam, een verdwenen schrijver, over andermans brieven, en meer. Een magistraal boek.
Stel, een beroemde schrijver, Nobelprijskandidaat, is in 1978 spoorloos verdwenen. Na 32 jaar verschijnt ineens weer een roman van deze Ferdynand LeFebvre, en wat voor een roman. Een briljante afrekening met zijn eigen generatie kunstenaars, intellectuelen en politici. Is het een postuum uitgegeven werk? Of is de in 1918 geboren auteur nog ergens in leven? Heeft misschien één van zijn intimi zijn naam gebruikt om het hele tijdperk van LeFebvre te debunken, zoals in Frankrijk is gedaan door Michel Houellebecq in Elementaire deeltjes?
Voor alle zekerheid: Ferdynand Lefebvre bestaat niet. Hij is de centrale figuur in Clausewitz van Joost de Vries (1983). Deze debuutroman vormt een keerpunt in de Nederlandse literatuur. Noem het een rebellie, noem het een contra-revolutie, noem het vadermoord, noem het een parodie, noem het revanchisme. Maar vast staat dat hier op magistrale wijze een wisseling van de wacht in de cultuur, de politiek en de dominante ideologie vorm heeft gekregen. Het linkse paradigma van de jaren zestig en zeventig, waarvoor het intellectuele engagement van Harry Mulisch symbool staat, maakt plaats voor het ‘gedachtegoed’ van Bekende Nederlanders in tv-programma’s als Wie is de mol. Lees meer, klik op link

Samenvatting

Eind jaren zeventig verdwijnt cultschrijver Ferdynand LeFebvre uit zijn zelfverkozen kluizenaarschap, om nooit meer teruggezien te worden. Dertig jaar later werkt een jonge onderzoeker aan zijn dissertatie over de literaire nalatenschap van LeFebvre. Zijn poging orde te scheppen in de wolk van tegenstrijdige getuigenissen, geruchten en complotten zet hem op een intense speurtocht langs afgedankte dichters, ontspoorde feministen en paranoïde academici, langs stoffige archieven in de vergeten uithoeken van Europa en de verse slagvelden van de war on terror.

Eigen recensie

Deze recensie gaat over het boek Clausewitz van Joost de Vries. Het boek gaat over een kerel genaamd Tim Modderman. Hij doet onderzoek naar een schrijver genaamd Ferdynand LeFebvre, die al een tijdje van de aardbodem was verdwenen. Tijdens het onderzoeken komt hij vele dingen te weten en komt hij ook vele mensen tegen. De grote lijn in 1 zin zou zijn dat Tim het raadsel van “De verdwijning” oplossen, maar dat lukt niet.

Ik vind dat dit boek een beetje irriterend was en eerlijk gezegd tijdverspilling. Het feit dat hij na al die aanwijzingen het raadsel toch niet had opgelost zorgt ervoor dat ik dit boek niet aan mensen zal aanraden. Het boek eindigt op het strand waar mensen dolfijnen zien en daar foto’s van willen maken, wat best wel vaag is. Ik vind ook dat het boek heel moeilijk te lezen was, vooral omdat de Vries heel veel metaforen gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten