maandag 5 mei 2014

#9 Het Gouden Ei - Tim Krabbé


De Auteur en Verbanden

Tim Krabbé,(Amsterdam, 13 april 1943) is een Nederlandse schrijver en schaker. Hij is de broer van de bekende acteur en regisseur, Jeroen Krabbé. Van 1967 tot 1972 behoorde hij tot de beste twintig schakers van Nederland. Hij heeft tot nu toe 27 boeken geschreven en dit boek, Het Gouden Ei, was zijn grootste succes. Het Gouden Ei werd in 1988 verfilmd door George Sluizer, en het heet spoorloos.
Wikipedia Tim Krabbé

Zoals ik gewend ben van Krabbé was het verhaal heel mooi geschreven en volgens de eigenschappen die hij benut bij het schrijven is het gouden ei heel lineair. Als ik terug denk aan het boek dan herinner ik me altijd dat het een kort boek is met veel verhaal, omdat het Krabbé was die het boek had geschreven komt het uit met mijn verwachtingen.

Er is niet een super duidelijk verband tussen de hoofdpersoon en de schrijver want de manier waarop Krabbé schrijft is puur fantasie en hij laat zeker zijn creativiteit zien in dit verhaal. Hieruit concludeer ik dat hij niet veel heeft nagedacht over zijn eigen leven bij het schrijven. In tegenstelling tot het verband tussen hoofdpersoon en schrijver zit er wel een duidelijk verband tussen de auteur en de manier van schrijven, hoe hij heel kort zo een lang verhaal kan schrijven en ook vele thema’s kan verwerken in het verhaal.

Thematiek en Stijl

De thema’s in het boek staan op de eerste plaats en hebben duidelijk een grote inbrengst in het verhaal en het is over het algemeen heel realistisch, maar zoals de meeste verhalen komen er ook in dit boek geen dingen voor die tegenwoordig aan de hand zijn (bijvoorbeeld de technologie) en er is ook geen sprake van een uitgebreide economie. Wat er wel in voorkomt zijn de dilemma’s die de personen meemaken in het boek. Het is interessant om te zien hoe de personen de thema’s verwerken doormiddel van die dilemma’s.

De thema’s van Het gouden ei zijn dood en liefde, dit zijn de thema’s die verbonden zijn met het gouden ei want als de dood het gouden ei dan is het thema dood een belangrijk deel in het verhaal. De andere thema is liefde want er komen allerlei motieven in voor die te maken hebben met liefde zoals het getal 8 en de zoektocht naar Saskia met haar sleutel.

Het boek is niet moeilijk geschreven omdat de woordkeuze makkelijk is, de zinnen kort zijn en er heel weinig onbelangrijke zinnen zijn. Er is wel sprake van een aantal symbolische gebeurtenissen in het boek, een voorbeeld hiervan is natuurlijk de droom over het gouden ei. Er zijn weinig dialogen in het boek. Er wordt meer aandacht besteedt aan de innerlijke eigenschappen van de personen en verklaringen van hun gedrag, dus minder aan wat ze zeggen. Omdat het duidelijk geschreven is wordt de sfeer positief beïnvloedt en de omgeving duidelijker gemaakt, dat is veel beter voor het verhaal want het is beter te begrijpen en het leest ook sneller en makkelijker

Fantasie en Creativiteit

Het verhaal was goed geschreven maar als ik iets moest zoeken wat er anders aan kan dan zou ik kiezen voor het einde. Het zou beter zijn als het een gesloten einde was want ik prefereer een gesloten einde over een open einde

HOOFDSTUK X

Rex werd steeds wanhopiger en begon alles op een rijtje te zetten. Hij kon zich nog precies herinneren wat Lemorne hem allemaal verteld had, maar dat maakte Rex alleen maar meer wanhopig. Hij besefte dat hij toch niet het zelfde lot als Saskia wou ondergaan. Gek van angst begon hij de houten wanden om zich heen te slaan en schoppen, maar ze gaven geen knik.

Hij voelde iets bij zijn been en opeens realiseerde hij dat er iets in zijn broekzak zat. Hij stopte met zijn hopeloze poging om te ontsnappen en kalmeerde weer een beetje. Hij voelde in zijn broekzak en uit zijn verbazing had hij zijn telefoon nog. Al zijn aandacht ging naar zijn telefoon en hij had weer hoop. Alleen de gedachten: “Alsjeblieft ga aan,” en, “waarom vond ik hem niet een kwartier geleden.” Hij schreeuwde het uit van de opluchting, want ja, zijn telefoon deed het nog.

“Wie moet ik bellen,” dacht hij. Hij draaide 112 want hij kende het Franse alarmnummer niet. Hij legde alles uit aan de mevrouw aan de andere kant, hoe hij daar was beland, waar hij ongeveer dacht dat hij lag begraven en vooral wie hem had begraven. De mevrouw hield hem op de hoogte of ze Raymond Lemorne al gevonden hadden. Het duurde niet lang voordat de Franse politie Lemorne opgespoord hadden. Lemorne vertelde waar hij Rex had begraven en later vertelde hij ook waar Saskia lag. Saskia kreeg uiteindelijk toch een begrafenis die ze verdiende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten